Myynti on vaikuttamista, siis aktiivista työtä ja ostamisen helpottamista. Ostaminen edellyttää päätöksentekoa, siis myyminen on päätöksentekoon vaikuttamista. Oleellista ei siis ole, mitä myyjän päässä liikkuu, vaan mitä tapahtuu ostajan aivoissa.
Kymmenen vuotta sitten perustin innoissani yrityksen ja kirjoitin sille "oikeaoppisesti" vision - siis kuvauksen siitä, millaiseksi haluaisin yritykseni tulevan. Kirjoitin myös mission - yhtiön tehtävän. Strategiasta eli linjanvedosta tuli vahingossa stragedia, jota en mukavuussyistä vaivautunut korjaamaan todellisiksi linjauksiksi ja tavoitteiksi. Tarkoituksenani oli osoittaa, että taiteen ja liiketoiminnan voi menestyksellisesti yhdistää.
Nyt kymmenen vuotta myöhemmin uskon, että taiteesta voi tehdä menestyvää liiketoimintaa, mutta erityisesti liiketoiminnasta saa myös taidetta, jopa hyvää sellaista. Kymmenen vuoden yrittäjäurasta tuli sananmukaisesti arvokas kurssi. Matkan arvo vain kasvaa, kun kokemukset ovat osoittaneet teoriat tosiksi.
Myynnissä ja myyntityössä on kysymys vaikuttamisen tasapainosta. Asiakkaan eli ostajan ja myyjän eli vaikuttajan yhteistyöstä, molempien osapuolien yhteisistä tavoitteista ja hyödyn saavuttamisesta.